esmaspäev, 11. jaanuar 2021

Tartu-äge koht Tartumaal-Tartu (talvine motomatkamine)

 Tavaliselt mõeldakse, et tsiklihooaeg kestab kevadest sügiseni. Tihtilugu tavaline hooaeg ongi mai algusest kuni septembri-oktoobri lõpuni. 

2017.a aastal sai hooaja pikendamiseks ostetud rattale alla naastrehvid, et 1-2c temperatuuriga oleks ohutum sõita, kuna tavaline suverehv on väga libe. 

Kuna GSXF rattal on väga kitsas velg, siis on saada ka tehasetoodanguga lamellitud talverehve. Võrreldes suverehviga saab täiesti kiilasjää peal sõita, kuid tuleb arvestada, et tänavalegaalne naastrehv pole mingi imerohi, aga aeglaselt sõites hoiab püsti täiesti kenasti. 


2020.a alguses jäi silma poolakas, kes oma vana Hondaga teeb uskumatuid reisi suures külmas. Artiklist hoolitamata, on jäänud silma ka pilte, kus tegelikult on saateauto kaasas olnud, aga siiski. Sellises külmas sõita tundub müstika. 

https://www.madornomad.com/motorcycling-to-the-coldest-place-on-earth-in-winter/


Paar aastat on olnud plaan rattaga minna Piirissaarele, aga kuna nädala sees vaja tööl olla, siis kui oleks saanud, ei saanud enam rattaga jää peale. Niisiis praegune minitrip oli mõnes mõttes kompromiss aja ja oludega. Mõneti ka proovimine, kui reaalne oleks päris talvel lõunamaade poole startida. 


Vaadates ilmateadet, siis nädal aega lubas külma ilma. Nädalavahetuseks veel eriti. Sõit algas pihta laupäeva lõunal


Sügisel sattusin teiste ratturitega ühe hüti juurde, mida kaardilt niisama ei leia ja autoga ligi ei saa. Sees oli ka küttekolle ning kuna see väga kaugel Tartust ei olnud, siis tundus ideaalne, kuna esiteks saab ruumi soojemaks kütta ja teiseks pole ohtu, et koht üle rahvastatud oleks.


Kuna ilmaennustus lubas kuni -20c külma, siis tuli kohta ette valmistada.

Mõned päevad enne sai autoga nii lähedale sõidetud kui võimalik ning küttepuid ette viidud.



Rattale ka hooldus. Uued süüteküünlad, puuduolevad naastud rehvidele tagasi liimitud(augud puhastatud break cleaneri ja suruõhuga eelnevalt) ning ka kätesoojendused. Varasemalt ka tehtud katsetus -6c temperatuuriga, et väljas seisnud ratas läheb veel käima.


Mina startisin 1990.a Suzuki GSXF rattaga ja sõbral 1989.a HONDA MTX 125R. 

Startides oli temperatuur temperatuur -8c ning ilm ilus(loe:lund ei sadanud). Algne plaan oli sihtkohta umbes 50km sõita ja vältida põhitrassi, kuid maantee oli nii puhas, et kasutasime head teed ära ja teekond läks umbes ~35km pikkuseks. Nõos tegime peatuse, et ööseks toidukraami soetada. 



Edasi läks teekond juba Elva suunas ning peagi olime tõsiselt huvitava tee pealt. Puhta asfalti asemel oli libe jääga kaetud kruusatee. Nagu ikka talvine tee oli ilus, aga jää peal sõitmine nõuab väga palju keskendumist ja tee vaatamist. Rööpasse libisemine võib lõppeda sellega, et viskab ratta alt ja oled lõpuks pikali. 

Kiirused oli tagasihoidlikud. 20-25km/h. Puhtalt ohutuse pärast, et inertsiga kukkumisel mõne kõvema objekti küljes järsku seisma ei jääks. Ühtlasi siin ka koht, kus üks kahest korrast kord, kui ratas külili käis. Ratas vajus rööpasse sisse ning tagumine ratas läks alt. 




Vaikselt tiksusime edasi, kui hakkaski lõputee paistma sihtkohta. Kuna eespool traktor oli sulaga sõitnud, siis saime 1km jagu veel traktorijäljes sõita. Natuke eespool käis ratas ka väga väikse hoo peal pikali, kui esiratas traktorijäljes alt ära libises.




Edasi läks vaikne metsatee. Kuna oli tükk tegemist, et rattaga sõita nii, et lumevaip oli peal ja ei näinud rööpaid, siis kohale jõudes oli kiiver seest juba ka udune. 


Valges panime kõik magamiseks asjad üles ära ja aeg oli kööginurk püsti panna.



Varem kohale toodud asjade hulgas oli ka üks puupakk, mis ette olin valmistatud. Hea söögi tegemiseks ning sooja saamiseks. Kes tahab järgi teha, siis lihtne õpetus siin.

https://tarbija.ohtuleht.ee/913244/joulupidu-oues-tee-ise-pikalt-soojendav-ja-valgustav-rootsi-torvik


Üks õnnelik matkamees kohale jõudes.




Pimeduse saabudes hakkas temperatuur kiiresti langema. Hütis sees oli pikka aega veel miinus. Alles kesköö paiku jõudis temperatuur 0 lähedale. Varasemalt oli kokku lepitud tagavaravariant, et kui ratast enam käima ei saa, siis saaks ka maasturiga järgi tulla. Öine käivitus oli väga vaevaline ja seetõttu otsustasime, et toome ratta sooja. Tagavaravariandina oli kaasas ka akupank käivitamiseks. 2T mootoriga ratas tahtis keskmisest rohkem käivitamist saada, aga läks siiski lõpuks kenasti käima. Lisaks kuna antud rattal on vändaga käivitus, siis pole ohtu, et akut tühjaks ketraks. 


Mõningad kulinaarsed maiused, mis suure lõkke ääres veel täiesti ära ei kõrbenud.



Hommikuks oli aga hütt maha jahtunud ja saavutanud sisuliselt välistemperatuuri.



 Tegin tule alla, et ratas soojemaks saada ja ka endal soojem olla. Magamiskotis oli aga väga soe magada. Hütist ratast välja tuues läks aga nii õnnetult, et lõhkusime siduriheebli ära.




Kui Tartu poolt tulles sai ratas soojast garaažist välja aetud, siis seekord tuli külma mootoriga hakkama vaikselt kodupoole sõitma. Selle tulemusena kõige kehvema tee ehk umbes 10km pidi sõitma nii, et neljast silindrist töötas vaid kolm. Lisaks aeglane tempo ja katkise siduriheebliga maadlemine ning rasked olud tekitasid selle, et kiiver hakkas seest udutama. Alles maantee peale jõudes, kui rattale sai pööret antud, võttis ka neljanda silindri järgi ning kiivri visiirilt kadus udu. 


Lühidalt, siis väikene proovireis, et kuidas reaalselt oleks teostatav talvine motomatkamine ning kuidas see omal nahal päriselt oleks. Mitte vaid lugedes teiste jutte, vaid ise läbi proovides head ja vead. Kokku oli "reis" 2 päeva ja 79km.

Hetkeseisuga ütleks, et kasutama peaks ikka saani varustust. Soojendusega visiirist oli puudus, eriti just aeglasema tempoga ja füüsilisemas osas. Lisaks maanteel võiks kiiver vähem õhku sisse puhkuda, mis andis tunda kergelt õhetavast näost, kui ühe jutiga sai Tartu tagasi sõidetud. Kätele on vaja tuulekaitsmed teha. Jalgadele on tuulekaitsmeid vaja. Suuski oleks vaja ümber vajumise vastu. Lisaks reaalne fakt on, et ööbida tuleks siiski köetud ruumis, mis oleks ka hommikuni soe. Hommikul selga pannes olid varustusel kõik kaitsmed läbi külmunud.


Küll aga tõsise huvi ja aja olemasolul tehtav, kuid ilmselt ise alustaks talvel reisi siiski ratas soojemale maale ette saatmisega/haagisega läbida külmad olud. Kõrvalteedel sõit aga tänavalegaalse rehviga jääb siiski liiga vaevaliseks/aeglaseks. 

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar